Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, gebruikt onze site cookies. Deze worden gebruikt om de site te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze site, of door op ‘ga verder’ te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies.

Ga verder
Warenhuis Vanderveen Assen

Vandaag geopend van

Vandaag
09:30 - 18:00
dinsdag, 21 mei 2019 07:25

Recensie: Daniël Lohues – Elektrisch live

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Vorig jaar was Daniël Lohues weer eens op pad met een band. Trots kondigde hij tijdens de Vlier theater-tour van vorig jaar aan dat hij er zin in had om weer eens elektrisch te spelen...met een band. Dat waren geen loze woorden want zo geschiedde in het najaar. Tof dat hij onze Groningse heldin Marlene Bakker (de #3 uit onze jaarlijst van 2018) als voorprogramma meenam. Zelf viste ik achter het net met de kaartjes maar dat leed wordt deels verzacht met deze geweldige live registratie!

Het spelplezier spat er vanaf met deze selectie van een uur. Ze gaan direct los met ‘Volle maone’. Bernard Gepken op gitaar, Ferry Lagendijk op alle mogelijke toetsen, Reyer Zwart basgitaar en Bram Hakkens op drums. ‘Kwelt’ volgt en klinkt alsof het nooit anders heeft geklonken...met band! Heerlijk die gitaren, waar ook Lohues zich lekker met hoorbaar plezier op uitleeft. Als Lohues met ‘moi’ het publiek begroet na de eerste 2 nummers, klinkt het uit volle borst ‘moi’ terug.  ‘Prachtig mooie dag’ giert deur de bochte, wat een muzikaal feestje is dit! Mensen die allergisch zijn voor elektrische gitaren hebben pech vanavond want ze vliegen ons om de oren. Maar hoe kun je pech hebben als de magie van muziek je zo bij de lurven weet te pakken!

Heerlijk die bas in ‘Ik haal mij ’n hond op’ waarin ook volop ruimte voor improvisatie is. Lohues zingt vrij als een bandiet met veel expressie. Een muzikale vrijpartij van hammondorgel en gitaar die elkaar vinden in het heerlijke ‘Tokyo’. Wat een geweldige chemie van al die muzikanten hier, luister naar ‘Allennig moe’j ‘t ok kunnen’. Weer lekker puntig in ‘t Giet zoas ‘t giet’, mooi ook dat er Skik klassiekers staan ook op de setlist!

Heerlijke die rauwe blues van ‘Gao weg’ waar de band zich flink op uitleeft. Prachtig dat opzwepende ritme van ‘Ja boeh’. Alle bandleden krijgen hierin een laaiend enthousiaste introductie. Onweerstaanbaar dat enthousiasme van de muzikale spelleider Lohues! Muzikaal wordt er subtiel met het gaspedaal gestoeid, check ff het jazzy en Skikky ‘Hoe kan dat nou?’ en daarna het robuust rockende ‘Nie veur spek en bonen’. Het publiek is helemaal los als het magistrale ‘Ze benn benauwder veur joe as ie veur heur’ wordt ingezet.

Afsluiter ‘t Ien of ‘t ander’ barst van spelplezier en humor bijna uit z’n voegen, wat een gave live plaat is dit zeg!!! Ook de komende maanden gaan deze mannen ‘elektrisch los’ op de festivals (o.a. Emmen en Groningen) en touren ze ook deze week (Utrecht/Leeuwarden/Amsterdam). GAAT DAT ZIEN !! en laat de voor en na-pret aan dit geweldige live-album over. Het theater zoekt Daniël volgend jaar weer op.

Gert Jan Gjaltema - muziekafdeling

Lees 2605 keer Laatst aangepast op dinsdag, 21 mei 2019 07:37